سه شنبه 20 خرداد ایران بعد از بحران کرونا، یکی از قطب‌های گردشگری تازه‌ در دنیا خواهد شد  
   
 
بحران شیوع ویروس کرونا گریبان صنعت گردشگری جهان را به شکل بی‌سابقه‌ای گرفته است، اما امید ملت‌ها به آینده و دوران پساکرونا باعث شده است بسیاری از کشورها خود را برای رونق صنعت گردشگری آماده کنند.

به گزارش مجله معتبر فوربس، در این میان هفت کشور این پتانسیل رادارند که بعد از اتمام بحران کرونا به قطب‌های گردشگری تازه‌ای در دنیا تبدیل شوند که کشور ما ایران هم جزو آن‌هاست. بر طبق این گزارش، باوجود فاصله این کشورها با مقاصد گردشگری تراز اول جهانی، آن‌ها همه ویژگی‌های ضروری برای کسب این جایگاه رادارند.

طبیعت بکر و زیبا، تعدد بناهای باستانی و تاریخی، آداب‌ورسوم جذاب و فرهنگ اصیل و... مواردی هستند که می‌توانند به جهانی‌تر شدن این مقاصد گردشگری کمتر دیده‌شده کمک شایانی کنند. در ادامه به شرح کشورهایی که در فهرست فوربس آمده‌اند می‌پردازیم.

* اتیوپی

اتیوپی با پیشینه تاریخی غنی و شگفتی‌های طبیعی متعددش، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در میان ۵۴ کشور تشکیل‌دهنده قاره به شمار می‌رود. اتیوپی تنها کشور آفریقایی بود که یک قدرت اروپایی را درنبرد شکست داد و در مقابل استعمار مقاومت به خرج داد.

برخی بر این باورند که نخستین پیشینیان نوع بشر از این خطه حاصل خیر به سایر نقاط دنیا کوچ کرده‌اند. نواحی غربی این کشور میزبان جنگل‌های بارانی انبوه و با طراوتی هستند که به کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده شرقی می‌پیوندد. به‌علاوه، آشپزی و غذاهای سنتی این سرزمین هم‌پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد و تجارب فرهنگی خاص و ویژه آن برای هر گردشگری جذاب خواهد بود.

* ایران

تنش‌های چندین و چندساله با قدرت‌های جهانی شهرت ایران به‌عنوان یک مقصد گردشگری جذاب با میراث تاریخی و فرهنگی بی‌نظیر را به حاشیه برده است. مورخان مختلف با هر زمینه‌ای، علاقه و اشتیاق خاصی به ایران دارند. هر زمان از سال که به این کشور چهارفصل سفر کنید جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوع و متعددی در دسترس شما خواهد بود، گردشگران می‌توانند هم‌زمان برای اسکی به پیست دیزین و شمشک بروند یا سری به سواحل شنی سفیدرنگ هرمزگان بزنند تا حمام آفتاب بگیرند، یا از جنگل‌های بارانی با طراوت استان‌های شمالی دیدن کنند یا در دل کویرهای مرکزی ایران قدم بزنند یا از معماری مساجد و معابد زرتشتی و ساختمان‌های دلربای این کشور لذت ببرند.

باوجود ارائه ویزای فرودگاهی و سفر بدون ویزا برای بسیاری از کشورها، سفر به ایران برای گردشگران خارجی بسیار ساده است و می‌توان امیدوار بود که این کشور بعد از اتمام بحران کرونا به یک مقصد گردشگری محبوب بدل شود.

با توجه به اینکه ایران از سوی سازمان جهانی گردشگری به‌عنوان سومین کشور در میان کشورهای دارای سریع‌ترین رشد در صنعت گردشگری هم معرفی‌شده است، این امر چندان هم تعجب‌برانگیز نیست. در این آمار ایران با 27.9 درصد رشد نسبت به سال گذشته، بعد از میانمار (40.2 درصد) و پورتوریکو (31.2 درصد)، در رده سوم سریع‌الرشد‌ترین صنایع گردشگری جهان قرارگرفته است. ایران با 24 اثر ثبت جهانی و بیش از 34 هزار اثر ثبت ملی و 600 موزه فعال، ظرفیت بسیار بالایی برای پذیرش گردشگران بین‌المللی دارد. کوهستان‌های خیره‌کننده، جنگل‌های بکر، سواحل و جزایر زیبا، معماری خاص، آشپزی سنتی، آب و هوای چهارفصل و ده‌ها ویژگی خاص دیگر، از ایران یک مقصد گردشگری پرطرفدار ساخته است.

* میانمار (برمه)

مقاصد گردشگری مهمی مانند سنگاپور، تایلند و اندونزی موفق شده‌اند جنوب شرق آسیا را به یکی از قطب‌های گردشگری جهان بدل کنند. اما این خطه هنوز هم‌گوهرهای نهفته‌ای در دل خود دارد که یکی از آن‌ها میانمار یا برمه است. میانمار با اینکه بسیاری از ویژگی‌های جذاب تایلند را مانند معابد بودایی چشم‌نواز، بقایای تمدن‌های باستانی و شهرهای شلوغ و پرهیاهو در خود دارد از لحاظ اقتصادی هم برای گردشگران مقرون ‌به‌صرفه تر خواهد بود.

پایتخت این کشور، شهر نایپیداو، تراکم جمعیتی پایینی دارد و پایتخت پیشینش، شهر یانگون، میزبان مقدرس‌ترین پاگوداهای بودایی است.

* گرجستان

با وجود اینکه بسیاری از انگلیسی‌زبان‌ها این کشور را با ایالت جورجیا در امریکا اشتباه می‌گیرند، گرجستان در مسیر پیشروی به سوی تبدیل شدن به قطب گردشگری منطقه قفقاز است. سفرتان را از پایتخت این کشور، تفلیس، آغاز کنید، شهری با سنگ‌فرش‌های قدیمی، کلیساهای باستانی و رستوران‌هایی که در کرانه رود متکواری به خط شده‌اند. طبیعت زیبای این کشور را هم نباید از دست داد؛ شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده بکر و دیدنی که محصولات غذایی خاص خود را به شما ارائه می‌کنند.

* فیلیپین

با بیش از 7500 جزیره دیدنی، مجمع‌الجزایر فیلیپین حتی برای ریزبین‌ترین و مشکل‌پسندترین گردشگران هم جاذبه‌هایی در چنته دارد. شمالی‌ترین جزیره، لوزون، میزان منطقه مترو مانیلا است که از 16 شهر مهم تشکیل می‌شود.

ژژو محل مناسبی برای تجربه فرهنگ غنی و متنوع این کشور به شمار می‌رود. آن دسته از گردشگرانی که می‌خواند آرامش اقامتگاه‌های سواحل شنی فیلیپین را تجربه کنند بهتر است مجمع‌الجزایر ویسایاس را در مرکز این کشور انتخاب کنند، جایی که یکی از فاخرترین سواحل شنی سفید‌رنگ دنیا، فرصت کم‌نظیر رویارویی با گونه‌های جانوری و گیاهی نادر دنیا را برایشان فراهم می‌کند.

* اسلوونی

بسیاری از همسایگان نزدیک اسلوونی (به‌خصوص ایتالیا، کرواسی و اتریش) سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران از سرتاسر دنیا هستند، اما بسیاری قدر این کشور کوهستانی کوچک را نمی‌دانند. پایتخت اسلوونی، لیوبلیانا، از قطب‌های فرهنگی مهم منطقه به شمار می‌رود و در کنار کلیساهای قدیمی و یک قلعه خیره‌کننده که مشرف به بخش قدیمی شهر است به‌عنوان مقر هنر و موزه‌های تاریخی نیز شناخته می‌شود. بعد از دیدن این شهر، حتما سری هم به آلپ جولیوسی بزنید و از زیبایی‌های طبیعی پارک ملی تریگلاو لذت ببرید.

* تونس

تونس، کشوری مملو از سواحل مدیترانه‌ای دیدنی، بقایای تاریخی و غذاهای مغربی، درحال تبدیل شدن به یک قطب گردشگری در شمال افریقاست. برای بسیاری از گردشگران خط ساحلی گسترده تونس دلیل اصلی سفر به شمار می‌رود، مخصوصا شبه‌جزیره کپ بون در شمال شرقی این کشور که پر از سواحل ماسه‌ای دیدنی و بی‌نظیر است.

گردشگرانی که به دنبال ماجراجویی‌ و هیجان هستند، می‌توانند تورهای صحرانوردی «بیابان صحرا» را امتحان کنند تا با زیستگاه‌های تاریخی آمازیغ‌ها آشنا شوند. علاقه‌مندان به تاریخ هم می‌توانند از بقایای کارتاژ، یکی از ثروتمندترین شهرهایی که در عصر کلاسیک شناخته شده است، بازدید کنند.